۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
آشنایی با جزیره سقطرا جواهر دریای عرب
بازدید:۱۱۹
صد آنلاین | جزیزه سقطرا، به نام جواهر دریای عرب شناخته می شود که از نظر موقعیت جغرافیایی و وجود گونه های گیاهی منحصر به فرد بسیار ارزشمند است. طبیعت ناب و شگفت انگیز جزیره به گردشگران این حس را القا میکند که انگار وارد سیاره دیگری شده اند.
کد خبر : ۸۳۶۸۱

به گزارش صد آنلاین ، جزایر سُقُطرا یا سُکوترا (به انگلیسی: Socotra) که به عربی سقطری نوشته می‌شود. مجمع الجزایری متعلق به کشور یمن است که در شرق اقیانوس هند و بین دو قاره آسیا و آفریقا در دهانه خلیج عدن واقع شده است.

 

آشنایی با جزیره سقطرا جواهر دریای عرب


مجمع الجزایر سقطری شامل ۴ جزیره اصلی به نام جزیره مرجانی سقطرا، عبدالکوی، سمهه و درسه و تعدادی جزایر کوچکتر است که در مجموع وسعت این جزایر ۳۶۲۵ کیلومتر مربع و فاصله جزایر تا یمن ۳۴۰ کیلومتر و تا سومالی ۲۵۰ کیلومتر است.



جزیره سهمه و جزیره رسه به جزایر برادر معروف هستند.



جزیره سقطری تاریخچه‌ای طولانی و جایگاهی موثر در مبادلات تجاری امپراطوری‌های شرق و غرب داشته است، ولی تا سال ۲۰۰۸ که برنامه بین المللی میراث طبیعی یونسکو، گونه‌های حیوانی و گیاهی این جزیره را در لیست خود قرار داد، شناخته شده نبود.

ریشه نامگذاری جزیره سقطرا
برای نام جزیره دو نظریه مختلف وجود دارد:

۱ – نام سوکوترا ممکن است از واژه سانسکریت دویپا ساخادراوا و معنی جزیره شادکامی گرفته شده باشد.

۲ – نام جزیره از دو واژه عربی " سوق " به معنی بازار و " قوطرا " به معنی شیره کندر آمده است.

تاریخچه جزیره سقطرا
نام این جزیزه در کتاب مقدرس انجیل آوردهشده است و سال‌ها پیش دین مردم این سرزمین مسیحیت نسطوری بود و در قرن ۱۶ به دین اسلام تغییر پیدا کرد.

در دوران قدیم مردم برای عبور از آفریقا از جزیره سقطرا عبور می‌کرند.



ارسطو زمانی که به این جزیره وارد شد به اسکندر مقدونی نامه نوشت و خواست تعدادی از یونانیان را به این جزیره بفرستد تا بتوانند صمغ درختان بومی جزیره که به نام خون سیاوشان معروف است را جمع آوری کنند. صَبِر یا خون سیاوشان، صمع درختی کمیاب است که فقط در این جزایر رشد می‌کند و برای داروی مسهل مورد استفاده قرار میگیرد.



تعدای از یونانیان که با کشتی به این جزیره آمدند، برای همیشه در همانجا ساکن شدند.

در دوران تسلط روم بر مصر و دریای سرخ، قابسل رومی تا دوره اسلامی در جزایر سقطری ساکن بودن و از تجارت صمغ درختان، سود خوبی می‌گرفتند.

در سال ۱۵۰۷، آلبوکرک دریاسالار پرتغالی در این جزایر حکومت می‌کرد.



در سال ۱۵۱۱ سلطان مهره این جزایر را تصاحب کرد.

در سال ۱۸۸۶ تحت حکومت بریتانیا قرار گرفت و از این جزایر به عنوان مقر دریایی استفاده می‌شد. در این دوران جزیره چندین بار میان حکومت‌های جهانی و منطقه‌ای مانند پرتغال، فرانسه، انگلیس، عمان، جیبوتی، یمن و ...، مورد نزاع بوده است؛ و در نهایت بعد از شورش ضد استعماری مردم یمن بر ضد انگلیس، حکومت جزایر به یمن جنوبی واگذار گردید.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها